Driftsportalen – Del 1
Driftsportalen er verktøyet du trenger for å skifte passord, gi ut nye brukere, ha oversikt over datamaskiner, opprette team, samt mange andre oppgaver du som IKT vil måtte gjøre
Forsiden – En forklaring

Over ser du et bilde av forsiden I driftsportalen. Det vil være hit du kommer når du logger deg på driftsportal.osloskolen.no/home. Hvis du ikke har tilgang til driftsportalen må du legges inn I det skoleadministrative systemet (SAS´et) og be din teamleder tildele deg rollen som IKT på den skolen.
- I den lyseblå firkanten står det hvilken skole du er inne på. Alle endringer du gjør I driftsportalen vil kun gjelde for den skolen du har markert her. Har du ansvar for flere skoler kan du trykke på den lille pila som peker ned for å velge den skolen du skal gjøre endringer på.
- I den røde firkanten har du hovedmenyen. En forklaring av den vil du finne på neste side.
- I den gule firkanten vil du finne innstillingene I driftsportalen. Her vil du kunne administrere utskriftskvoter, fellesbrukeren og oppretting av teams for alle ansatte, samt teams for både elever og ansatte.
- I den grønne firkanten vil du se når Driftsportalen importerte data sist. Driftsportalens data baserer seg på SAS´et til skolen. Alle elever og ansatte som begynner, slutter og lignende vil bli ført inn I skolens SAS av SAS-ansvarlig, som oftest en resepsjonist/kontoransvarlig. Deretter vil driftsportalen importere disse dataene fra SAS´et, og du vil kunne se, og behandle disse her I driftsportalen. (Eksempler på SAS kan være IST og VISMA/VIS)
- I den lilla firkanten ser du en presentasjon av alle de nyeste endringene I driftsportalen. Alle nye brukere, oversikt over nylig tankede PC´er, maskiner som utløper og en søkemotor finner du her.
Hva betyr de forskjellige ikonene I hovedmenyen?

Home - Dette er forsiden i driftsportalen som beskrevet ovenfor

Brukere – Her kan du blant annet søke i brukere, endre brukernes passord og hente ut informasjon om brukere.

Brukergrupper – Her kan du tildele apper, tillatelser, sperrer og lignende til spesifikke grupper med ansatte eller elever. Mer om brukergrupper vil du finne senere I guiden

Maskiner – Her kan du tildele apper, tillatelser, sperrer og lignende til spesifikke maskiner, eller grupper med maskiner. For eksempel hvis du vil at alle personlige lærer-PC´er skal ha en spesifikk app. Mer om maskiner vil du finne senere I guiden

Skriverkøer - Her vil du kunne bestemme hvem som skal kunne skrive ut på de forskjellige skriverne på skolen. Mer om skriverkøer vil du finne senere I guiden

Applikasjoner – Her vil du kunne få oversikt over applikasjoner/programmer du kan tildele via Driftsportalen, samt oversikt over hvilken plattform de støtter og antall lisenser tilgjengelig.

Internettsperringer – Her vil du kunne styre nettsperrer for skolens PC´er. Du kan sette opp sperrer med åpning for spesifikke pre-definerte og egendefinerte domenepakker, og tildele disse til spesifikke brukere eller brukergrupper. Gjerne brukt i sammenheng med eksamener.

Eksamensgrupper – Her vil du kunne generere midlertidige brukere til eksamener, med nettsperrer og domenepakker som beskrevet ovenfor. Brukes gjerne i situasjoner hvor elever ikke skal bruke egne brukerkontoer.
